«Ταυτισμός», η μοναδική στην Ελλάδα θεατρική ομάδα ατόμων με αυτισμό στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης
«Το θέατρο είναι απλώς η αφορμή. Η δουλειά που γίνεται πριν ανεβούμε στη σκηνή είναι κυρίως ψυχοσυναισθηματική». Με αυτά τα λόγια, η σύμβουλος αναπηρίας Παρασκευή Σαλαβγιά περιγράφει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τη φιλοσοφία του «Ταυτισμού», της πρώτης -και μέχρι σήμερα μοναδικής- πανελλαδικά ερασιτεχνικής θεατρικής ομάδας που αποτελείται κυρίως από ανήλικους και ενήλικες στο φάσμα του αυτισμού.
Δύο χρόνια μετά την ίδρυσή της, η ομάδα παρουσιάζει σήμερα, Σάββατο 27 Ιουνίου, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης 2, τη νέα παράσταση «Η 2η ΕυκαιρίΑ», μια κοινωνική κωμωδία για την αποδοχή, τη διαφορετικότητα και τη δύναμη μιας δεύτερης ευκαιρίας.
Ο «Ταυτισμός» γεννήθηκε από οικογενειακή πρωτοβουλία. Η Παρασκευή Σαλαβγιά τον ίδρυσε μαζί με την αδελφή της Ηλιάνα, τη σύμβουλο ψυχικής ενδυνάμωσης Άννα Παναγιωτίδου και τη θεραπεύτρια-δασκάλα γιόγκα Βασιλική Παναγιώτη. Στόχος ήταν η δημιουργία ενός χώρου, όπου τα άτομα με αναπηρία και οι οικογένειές τους θα μπορούν να εκφράζονται ισότιμα μέσα από την τέχνη και να ενδυναμώνονται ψυχοσυναισθηματικά. Ο «Ταυτισμός», που μετρά δύο χρόνια λειτουργίας, έχει καταφέρει να δημιουργήσει μια κοινότητα που αλληλεπιδρά με σεβασμό, αγάπη και δικαιοσύνη μέσω της τέχνης του θεάτρου, αλλά και με βαθιά ψυχοσυναισθηματική εργασία με τα μέλη της.
Αυτό που κάνει την ομάδα να ξεχωρίζει είναι η σύνθεσή της. Στη σκηνή συνυπάρχουν άτομα υψηλής και χαμηλής λειτουργικότητας στο φάσμα του αυτισμού, μία νεαρή με σύνδρομο Down, μία νεαρή με εγκεφαλική παράλυση, αλλά και γονείς και αδέλφια τους –συνολικά 20 μέλη ηλικίας 14 έως 35 ετών, εκ των οποίων έξι είναι οικογενειακά πρόσωπα που ανεβαίνουν μαζί τους στη σκηνή.
«Πιστεύουμε πολύ στον οικογενειακό πυρήνα. Οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν με τα μέλη της οικογένειάς τους κάτω από ένα διαφορετικό πρίσμα και αυτό τους βοηθά να κάνουν τους οικογενειακούς δεσμούς πιο στέρεους», τονίζει η Παρασκευή Σαλαβγιά, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Μέσα σε δύο χρόνια, ο «Ταυτισμός» έχει παρουσιάσει το χριστουγεννιάτικο παραμύθι «Εσύ, Εγώ, Εμείς» και την πρωτότυπη κωμωδία μυστηρίου «Οι 13 Κληρονόμοι του κ. Νέλσον», βασισμένη στους χαρακτήρες των ίδιων των μελών. Μετά την επιτυχημένη παρουσίασή της, η ιστορία συνεχίζεται με το νέο κεφάλαιο «Η 2η ΕυκαιρίΑ». Οι ήρωες που αρχικά ενώθηκαν, προσδοκώντας ένα μεγάλο κέρδος από την κληρονομιά του κ. Νέλσον την οποία χάνουν, καθώς περιέρχεται στον «Ταυτισμό», βρίσκονται τώρα αντιμέτωποι με βαθύτερα ερωτήματα για τις σχέσεις και τις επιλογές τους. Σε αυτή τη νέα συνθήκη καλούνται να διαχειριστούν απώλειες, απογοητεύσεις και προσωπικές αντιφάσεις, αναζητώντας τη θέση τους στον κόσμο. Το έργο αναδεικνύει τη δεύτερη ευκαιρία ως μια ουσιαστική δυνατότητα αλλαγής, συγχώρεσης και επανεκκίνησης, υπενθυμίζοντας πως ποτέ δεν είναι αργά για έναν νέο δρόμο, και τελικά δίνει το μήνυμα ότι η αληθινή κληρονομιά είναι ανθρώπινη και ηθική, βασισμένη στην αγάπη, την αποδοχή και τη συνύπαρξη.
Η ανταπόκριση του κοινού είναι χαρακτηριστική: οι περισσότερες θέσεις για την αυριανή παράσταση έχουν ήδη καλυφθεί, με ελάχιστες ακόμη διαθέσιμες στον εξώστη του ΜΜΘ2. Όμως, η μεγαλύτερη επιβράβευση έρχεται από τους γονείς. «Αυτό που μας λένε πολύ χαρακτηριστικά είναι ότι πιστέψατε πρώτα εσείς τα παιδιά μας και έπειτα εμείς», σημειώνει η Παρασκευή Σαλαβγιά.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

