Δήμος Δέλτα: Τι αναφέρει το υπόμνημα Ιωαννίδη σε Τσίπρα
Υπόμνημα με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Δήμος Δέλτα παρέδωσε στον Αλέξη Τσίπρα ο δήμαρχος Γιάννης Ιωαννίδης.
Ο κ. Ιωαννίδης θέλησε με αυτόν τον τρόπο να ενημερώσει τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ για τα ζητήματα που απασχολούν διαχρονικά την περιοχή και τα οποία παραμένουν άλυτα.
Αναλυτικά όσα αναφέρει το υπόμνημα Ιωαννίδη σε Τσίπρα:
«Αξιότιμε Κύριε Πρόεδρε,
Σας παραδίδουμε το συνοπτικό αυτό υπόμνημα για να γνωρίσετε το Δήμο Δέλτα και να έχετε μια όσο το δυνατόν πληρέστερη και ουσιαστική εικόνα για τα ζητήματα που ταλανίζουν διαχρονικά το Δήμο Δέλτα και παραμένουν άλυτα με αναλογική ευθύνη αυτών που τα διαχειρίστηκαν σε τοπικό, περιφερειακό και κυβερνητικό επίπεδο.
Παράλληλα να γνωρίσετε και όσα τον αναδεικνύουν σε κόμβο διαπολιτισμικότητας έχοντας βαθιά πολιτιστική ιστορία, και περιοχές απείρου περιβαλλοντικού κάλους όπως η λιμνοθάλασσα Καλοχωρίου, το παράκτιο μέτωπο και το Δέλτα του Αξιού..
Ο Δήμος Δέλτα είναι ένας περιαστικός δήμος που προέκυψε από την συνένωση τριών δήμων Εχεδώρου, Χαλάστρας και Αξιού. Καλύπτει έκταση 310.898 στρεμμάτων (σε αυτά περιλαμβάνονται και 158.00 στρέμματα Εθνικού Πάρκου, εντός των ορίων του δήμου).
Κατοικούν περίπου 50.000 κάτοικοι, σε εννέα δημοτικές κοινότητες στους οποίους περιλαμβάνονται και οι κάτοικοι του οικισμού των ΡΟΜΑ «Αγία Σοφία». Ενώ ο πληθυσμός ο οποίος μετακινείτε λόγω των δραστηριοτήτων του σε καθημερινή βάση στα όρια του δήμου, ξεπερνά τις 1οο.οοο (φοιτητές, εργαζόμενοι, επιχειρηματίες, κάτοικοι κοκ)
Οι υποδομές του είναι οι κατ’ ελάχιστο δυνατές σε όλα τα επίπεδα. Ενώ από πλευράς παραγωγικών δυνατοτήτων και λειτουργιών είναι σε πανελλαδικό συγκριτικό επίπεδο, ένας πιλοτικός δήμος με δυναμική βιώσιμης ανάπτυξης διότι συγκεντρώνει κάθε είδους και φύσεως δραστηριότητες.
Ενδεικτικά στο δήμο Δέλτα εδρεύουν:
• Βιομηχανική Ζώνη Σίνδου, Άτυπη βιομηχανική και άλλη συγκέντρωση (Καλοχώρι),
• Εκτεταμένο Παράκτιο Μέτωπο (Καλοχώρι – Δέλτα Τριών Ποταμών),
• Εθνικό Πάρκο (158.000 στρέμματα του Εθνικού Πάρκου, εντός των ορίων του Δήμου),
• ΚΕΘΕΑ ΙΘΑΚΗ
• Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στη Σίνδο,
• Εκτεταμένες Παραγωγικές δραστηριότητες γεωργίας και αλιείας (Μύδια,Ρύζι, Βαμβάκι, Λαχανόκηποι κ.α.)
Η περιοχή των Διαβατών γειτνιάζει με τα Ελληνικά Πετρέλαια, και υπόκειται στις επιβαρύνσεις επιβαρύνεται της περιβαλλοντικής ρύπανσης που συνοδεύει την λειτουργία των ΕΛΠΕ, ενώ παράλληλα φιλοξενεί τις φυλακές Διαβατών και το κέντρο φιλοξενίας μεταναστών και προσφύγων στο στρατόπεδο Αναγνωστοπούλου το οποίο είναι πλήρες.
Όπως κατανοείτε πρόκειται για έναν δήμο στη Δυτική πλευρά της πόλης που αξίζει δικαιωματικά τον όρο πιλοτικός τόσο από πλευράς συγκέντρωσης δραστηριοτήτων και εγκαταστάσεων υπερτοπικού χαρακτήρα, που όμως έχει παραμείνει έξω από τη συμμετοχή στην αναπτυξιακή προοπτική που περιγράφεται σε διάφορα σχέδια που κατά καιρούς εκπονούνται.
Παρακάτω καταγράφω τα μείζονα προβλήματα και τις πλέον αναγκαίες και κρίσιμες παρεμβάσεις, έργα υλοποιήσιμα που συμφέρουν όλη την πόλη και βρίσκονται μακριά παλινωδίες και άσκοπες κόντρες
– ΜΕΣΟ ΣΤΑΘΕΡΗΣ ΤΡΟΧΙΑΣ
Ο Δήμος Δέλτα όπως όμορες περιοχές στα δυτικά είναι έξω από ευρύτερα συγκοινωνιακά σχέδια που εκπονούνται.
Πιστεύουμε ότι δεν μπορούν να είναι αποκλεισμένοι από ένα σύγχρονο σχεδιασμό του 21ου αιώνα, οι δεκάδες χιλιάδες φοιτητές του Διεθνούς Πανεπιστημίου και οι εργαζόμενοι της Βιομηχανικής Ζώνης, όπως και οι κάτοικοι του δήμου μας.
Μπορεί το αίτημα επέκτασης του μετρό στα δυτικά να φαντάζει μακρινό αλλά το αίτημα μας σε πρώτη φάση για μέσο σταθερής τροχιάς είναι εφικτό και θα ανακουφίσει χιλιάδες πολιτών, προσφέροντας μια ικανή εναλλακτική δυνατότητα μετακίνησης, εφόσον μελετηθεί και ενταχθεί στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης σας.
Ανάπτυξη μέσου σταθερής τροχιάς στη Δυτική πλευρά της πόλης, που ήδη εκπονεί η ΕΡΓΟΣΕ με αξιοποίηση των υφιστάμενων γραμμών του ΟΣΕ που πρέπει να περιλάβει στις στάσεις και το ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ με την κατασκευή σιδηροδρομικής προσθήκης περίπου ενός χιλιομέτρου, το οποίο ελπίζουμε να μην προχωρήσει με τους ρυθμούς του ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
Η καλύτερη συχνότητα δρομολογίων των αστικών λεωφορείων, η λειτουργία του μέσου σταθερής τροχιάς και η επέκταση του Μετρό στα δυτικά μπορούν να αναβαθμίσουν την ποιότητα των μετακινήσεων.
Η μετακίνηση με εναλλακτικούς τρόπους των κατοίκων που ζουν ή εργάζονται στη δυτική πλευρά της πόλης, είναι ζωτικής σημασίας στην καθημερινότητα τους, γιατί μόνο αλλάζοντας προς το καλύτερο την καθημερινότητα, οι πολίτες μπορούν πιστέψουν ότι θα βελτιωθεί η ποιότητα ζωής τους.
– ΠΑΡΑΚΤΙΟ ΜΕΤΩΠΟ
Για δεκαετίες αποτελούσε φυσική διέξοδο 400 χιλιάδων και πλέον κατοίκων της Δυτικής πλευράς της πόλης και ήταν οργανικό στοιχείο της κοινωνικής λειτουργίας της. Τώρα το βιώνουν ως κάτι μακρινό και ξένο σε σχέση με την καθημερινή ζωή τους.
Το Παράκτιο Μέτωπο, μαζί με την ευρύτερη περιοχή, αποτελεί το μεγαλύτερο περιβαντολλογικό και αισθητικό απόθεμα της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας. Αντί όμως να είναι ο μεγάλος πνεύμονας πρασίνου, ψυχαγωγίας και αναψυχής κινδυνεύει με κατάρρευση, από την έλλειψη, τόσο των αναγκαίων έργων κατά της διάβρωσης, όσο και από την μη έκδοση, χρόνια τώρα, του Προεδρικού Διατάγματος, για τις επιτρεπόμενες χρήσεις, στην Προστατευόμενη ζώνη.
Το ευρύ και εκτεταμένο παράκτιο μέτωπο που διαθέτουμε απαιτείται να ενταχθεί στον ενιαίο σχέδιο παρεμβάσεων ως προς την διαμόρφωση του σε πολλά επίπεδα (προσβασιμότητα πολιτών, ελαφρές υποδομές ήπιας τουριστικής ανάπτυξης κ.α.).
Μπορεί να προσθέσει στο τουριστικό προφίλ της Θεσσαλονίκης, αποτελώντας εναλλακτική όψη μιας αναπτυσσόμενης τουριστικής πολυμορφίας και παράλληλα να λειτουργήσει ως χώρος αναψυχής, αθλητισμού, ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και συνειδητοποίησης των πολιτών ως προς την αξία και την προστασία που απαιτεί από όλους μας.
ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΑ ΕΡΓΑ
Παράλληλα με τα παραπάνω, κρίσιμα είναι τα αντιπλημμυρικά έργα, για την προστασία από καταστροφές που αποτελούν διαρκή απειλή για τους κατοίκους και τους παραγωγούς της περιοχής, που επιδεινώνονται και λόγω κλιματικής κρίσης, καθώς και τα παρατηρητήρια προστασίας περιβάλλοντος για κατάλληλη περιφρούρηση του χώρου από την ανεξέλεγκτη απόθεση απορριμμάτων για αναβάθμιση του υγροβιότοπου και του Δέλτα του Αξιού.
Άτυπη Βιομηχανική Συγκέντρωση Καλοχωρίου
Άμεση προώθηση της υλοποίησης του σχεδίου δημιουργίας Επιχειρηματικού Πάρκου με τη δρομολόγηση των αναγκαίων παρεμβάσεων ώστε η Άτυπη Βιομηχανική Συγκέντρωση Καλοχωρίου να μη λειτουργεί χωρίς κατάλληλες υποδομές κάθε είδους .
Στην περιοχή λειτουργούν περίπου 450 επιχειρήσεις, που εκτιμάται ότι παράγουν το 10-15% του βιομηχανικού ΑΕΠ της χώρας σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, ενώ διαθέτει στρατηγική θέση σε σχέση με τους υφιστάμενους και προγραμματιζόμενους συνδυασμένους κόμβους μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή.
Θεσμική αναγνώριση ως περιοχή, που χρήζει περιβαλλοντικής και λειτουργικής εξυγίανσης, με σκοπό την υπαγωγή στο νομικό πλαίσιο ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου Εξυγίανσης. Δηλαδή, σύγχρονου Οργανωμένου Υποδοχέα Μονάδων Επιχειρηματικής Δραστηριότητας, όπου οι επιχειρήσεις θα λειτουργούν υπό σαφείς και περιοριστικούς όρους, κανόνες και διαδικασίες ελέγχου και με σύγχρονα έργα υποδομής, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα την εξασφάλιση της προστασίας-εξυγίανσης του περιβάλλοντος, την αειφορική ανάπτυξη, την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και την βελτίωση των κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών όλης της ευρύτερης περιοχής.
Είναι ένα έργο ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής το οποίο πρέπει να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση.
Στρατόπεδο ΓΚΟΝΟΥ
Η παρέμβαση στο στρατόπεδο Γκόνου για δημιουργία Διαμετακομιστικού Κέντρου Εμπορίου και Logistic, ενώ ξεκίνησε ως σχέδιο προς εφαρμογή, στην πορεία άλλαξε ο κεντρικός σχεδιασμός, παλινδρόμησε και επανήλθε στο σημείο από όπου ξεκίνησε, για δημιουργία Διαμετακομιστικού Κέντρου Εμπορίου και Logistic, που μπορεί πιθανόν να περιλάβει και Ζώνη Ελευθέρου Εμπορίου.
– Βιομηχανική Περιοχή – Διεθνές Πανεπιστήμιο – Δήμος
Η Βιομηχανική περιοχή στην περιοχή της Σίνδου είναι η πιο παλιά και η πιο μεγάλη της χώρας, έχουν καταγραφεί 846 επιχειρήσεις εγκατεστημένες στη ΒΙ.ΠΕ. Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων οι 603 είναι μεταποιητικές, δηλαδή περίπου το 72,5%. Από το σύνολο των μεταποιητικών επιχειρήσεων ενεργές είναι οι 425, δηλαδή το 70,5% και ανενεργές οι υπόλοιπες 178, ήτοι 29,5%.
Υπάρχει η αναπτυξιακή δυνατότητα να αποτελέσει πιλοτικό παράδειγμα διασύνδεσης παραγωγής, εκπαίδευσης, τοπικής αυτοδιοίκησης με ανάπτυξη πολύπλευρων συνεργειών, με ενίσχυση της πολιτείας και με τη διαμόρφωση πιλοτικού πλαισίου όπου θα δοκιμαστούν στην πράξη και συντεταγμένα αυτά που περιγράφονται στα λόγια.
ΒΑΓΟΝΙΑ ΟΣΕ
Απομάκρυνση των συσσωρευμένων εδώ και δεκαετίες εκατοντάδων εγκαταλελειμμένων βαγονιών του ΟΣΕ, από την περιοχή του Κορδελιού μέχρι τα Διαβατά, όπου δημιουργούνται εστίες μόλυνσης, υγειονομικού κινδύνου, αλλά και ορμητήριο δυσάρεστων δραστηριοτήτων που επιβαρύνουν και υποβαθμίζουν την ευρύτερη περιοχή.
– Ασφάλεια των πολιτών
Ο δήμος μας έχει υποστεί υπερβολική συσσώρευση ευπαθών και ευάλωτων ομάδων που όταν δεν γίνονται οι κατάλληλες και απαραίτητες, άμεσες και σχεδιασμένες παρεμβάσεις από την πολιτεία σε όλα τα επίπεδα, δημιουργούνται πολλαπλές παρενέργειες με κύρια τον κλονισμό του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών και την ανάπτυξη εκατέρωθεν συμπεριφορών που στοχεύουν προς λάθος πλευρές και συνεπώς χειρότερα αποτελέσματα.
– Ενίσχυση και ανάδειξη των παραγωγικών δυνατοτήτων
Ενίσχυση και ανάδειξη των τοπικών προϊόντων με την προβολή να προώθηση τους από πολλές πλευρές στις ξένες αγορές και ειδικά του ρυζιού και των μυδιών.
Η δυναμική περιοχών της Κεντρικής Μακεδονίας και ειδικά των περιοχών του Δήμου Δέλτα στην παραγωγή ρυζιού είναι μεγάλη, τα μεγέθη σημαντικά και η εξαγωγική στόχευση, δυναμική και εφικτή. Στη Θεσσαλονίκη σήμερα καλλιεργούνται περίπου 416.000 εκτάρια, με τη συνολική παραγωγή να αποτελεί το 80-85% της συνολικής παραγωγής
Στον Θερμαϊκό Κόλπο, μια ανάσα από τη Θεσσαλονίκη, στην περιοχή Χαλάστρας και Αξιού κοντά στις εκβολές τριών ποταμών στον Θερμαϊκό Κόλπο, παράγεται το 80-90% της εθνικής παραγωγής σε μύδια, περίπου 30.000 τόνοι υψηλής ποιότητας μυδιού ετησίως, τα οποία κατά 95% εξάγονται στην Ισπανία, την Ολλανδία, τη Γαλλία και κυρίως την Ιταλία.
– Μεταφορά δραστηριοτήτων της ΔΕΘ στα δυτικά της πόλης
Μπορεί να φαντάζει ως μεγαλόπνοη η αναμόρφωση των υποδομών της Δ.Ε.Θ. στο κέντρο της πόλης και να δεσμεύτηκαν δεκάδες εκατομμυρίων για μελέτες και έργα αλλά θα ήταν λάθος αν δεν σχεδιαστεί από τώρα η ανακούφιση του κέντρου της Θεσσαλονίκης με αποκέντρωση επιμέρους δραστηριοτήτων της Δ.Ε.Θ. όπως είχε αποφασιστεί από δύο κυβερνήσεις διαφορετικών αποχρώσεων και παρέμεινε στα χαρτιά και στις εξαγγελίες χωρίς πρακτικό βήμα σε αυτήν την κατεύθυνση.
Η Μετεγκατάσταση της ΔΕΘ δεν είναι μια τοπικιστική εμμονή, των 7 δημάρχων όλων των αποχρώσεων της δυτικής πλευράς της πόλης, που θέλουν την υποβάθμιση του κέντρου της Θεσσαλονίκης, αλλά ακριβώς το αντίθετο. Είναι εφικτή, με μικρότερο κόστος, χωρίς αρχαιολογικά προβλήματα και ωφέλιμη για ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη.
Αποτελεί ορθολογική επιλογή που βοηθάει και αναπτύσσει με φιλικό στον πολίτη τρόπο, το κέντρο της Θεσσαλονίκης, μιας πόλης με το χαμηλότερο ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο. Αποτελεί μια κρίσιμη παρέμβαση με προοπτική δεκαετιών για ολόκληρη την πόλη, που θα αλλάξει την περιβαλλοντική αντίληψη και αισθητική, θα ανανεώσει το κέντρο και θα το παραδώσει στους πολίτες και τους επισκέπτες της, διαμορφώνοντας νέα δυναμική ανάπτυξης, ενισχύοντας παράλληλα την πολιτική άμβλυνσης των ανισοτήτων στο εσωτερικό της.
– Μητροπολιτικό Πάρκο στα Διαβατά είτε στον χώρο των 21 στρεμμάτων που έχει ο Δήμος, είτε στους διαθέσιμους χώρους του υπουργείου Γεωργίας , που μαζί με την αξιοποίηση των ανενεργών στρατοπέδων που βρίσκονται στη δυτική πλευρά της πόλης, μπορούν να διαμορφώσουν έναν πράσινο δακτύλιο πολύμορφης οικολογικής ανάπτυξης σε όλα τα επίπεδα (περιβαλλοντικά, εκπαιδευτικά, πολιτιστικά και οικονομικά), ως ελάχιστο αντιστάθμισμα στην χρόνια περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Το πλέον χαρακτηριστικό πρόβλημα εδώ και δεκαετίες, που ήταν η έλλειψη καθαρού πόσιμου νερού στην περιοχή του Αξιού, είναι ένα θέμα που αντιμετωπίσαμε στα πλαίσια της θητείας και των αρμοδιοτήτων μας. Συλλάβαμε μια νέα χάραξη της διαδρομής και της σύνδεσης με το δίκτυο της ΕΥΑΘ, σχεδιάστηκε, μελετήθηκε, εντάχθηκε σε πρόγραμμα χρηματοδοτικό, προκηρύχτηκε και υλοποιείτε με χρόνο παράδοσης το τέλος του 2023.
Η δυτική πλευρά της πόλης μας δεν μπορεί να κουβαλάει συνεχώς μόνο ανεπιθύμητες δραστηριότητες, ούτε να παραμείνει για μια ακόμα φορά ουραγός σε θέματα άμεσης βιοτικής ανάγκης, όπως και σε ζητήματα αναπτυξιακής προοπτικής της, που ευαγγελίζονται οι κατά καιρούς κυβερνήσεις
Ως δημοτική αρχή πιστεύουμε, θέλουμε και μπορούμε να συμμετάσχουμε ενεργά στην αναπτυξιακή ατζέντα που ανοίγει η εκάστοτε κυβέρνηση και στηρίζουμε πρακτικά τέτοιες επιλογές, όπως οι παρεμβάσεις στην Άτυπη Βιομηχανική Συγκέντρωση Καλοχωρίου, το Παράκτιο Μέτωπο, το Διαμετακομιστικό Κέντρο Εμπορίου στο στρατόπεδο Γκόνου που ήδη έχουν ανακοινωθεί αρκετές φορές και από το βήμα της ΔΕΘ .
Από την πλευρά μας θα κάνουμε κάθε δυνατή προσπάθεια στα πλαίσια των ευθυνών που μας αναλογούν και των δυνατοτήτων μας, να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις των καιρών και της τοπικής κοινωνίας, ώστε αυτά που καταγράφουμε ως προβλήματα, με κατάλληλες ενέργειες να μετατραπούν σε συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Ο Δήμος Δέλτα μπορεί να αποτελέσει το λειτουργικό μοχλό αναπτυξιακής ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗΣ όλης της Δυτικής πλευράς με τη συνέργεια όλων των εμπλεκόμενων θεσμών προς όφελος του συνόλου των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.
Ευελπιστούμε στην στενή συνεργασία για την επίλυση των πιο άμεσων θεμάτων και τη δρομολόγηση των κρίσιμων αναπτυξιακών ζητημάτων προς όφελος της ποιότητας ζωή των πολιτών και την βιώσιμη ανάπτυξη στην ξεχασμένη Δυτική πλευρά της πόλης.
Με εκτίμηση,
Ο Δήμαρχος Δέλτα
Ιωαννίδης Ν. Ιωάννης».
Δείτε ακόμη:
Τσίπρας: «Η Σίνδος είναι η πίσω αυλή της Θεσσαλονίκης»
Στη Σίνδο ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας (vid, pics)