Σταματάκης: “Λύση στο χρέος και βιώσιμη ανάπτυξη για την ΔΕΥΑΔΔ”
Τα δύο τελευταία χρόνια αρκετές φορές έχει γίνει θέμα συζήτησης τόσο η ΔΕΥΑΔΔ όσο και ο πρόεδρος της ο κ. Σπύρος Σταματάκης. Βέβαια με το παρελθόν της συγκεκριμένης δημοτικής επιχείρησης δεν θα ήταν κάτι τέτοιο αξιοσημείωτο. Άλλωστε όλοι γνωρίζουν πως η οικονομική κατάσταση της ΔΕΥΑΔΔ με το υπέρογκο χρέος προς την ΕΥΑΘ, άλλα και θέματα που σχετίζονταν με την τιμολογιακή της πολιτική και την εφαρμογή του τέλους του 80% , έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα των προηγούμενων εκλογών.
Η διοίκηση άλλαξε πριν από δύο χρόνια λοιπόν και έφερε στο τιμόνι της πολύπαθης και υπερχρεωμένης επιχείρησης τον Σπύρο Σταματάκη. Σήμερα, δύο χρόνια μετά, ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΔΔ μιλάει στην Delta press για τη νέα ΔΕΥΑΔΔ, τα νέα γραφεία, το χρέος, το πόσιμο νερό στον Αξιό, τις αυξήσεις στα τιμολόγια και την επόμενη ημέρα της ΔΕΥΑΔΔ.
Μια από τις πρώτες σας κινήσεις όταν αναλάβατε καθήκοντα ήταν να αλλάξετε γραφεία. Γιατί έγινε αυτό και αν ήταν συμβατό με την οικονομική κατάσταση της ΔΕΥΑΔΔ;
- Όταν ανέλαβα βρήκα μια υπηρεσία χωρίς οργάνωση και προγραμματισμό, υποστελεχωμένη, με εγκαταλελειμμένες υποδομές, παραπεταμένη σε ακατάλληλες κτιριακές εγκαταστάσεις. Στον δικό μας σχεδιασμό και με στόχο την αναδιοργάνωση της ΔΕΥΑΔΔ, ήταν επιβεβλημένη η μεταγκατάσταση για να οικοδομηθεί μια υπηρεσία που να προσφέρει ποιοτικότερες υπηρεσίες στους δημότες και παράλληλα να έχει προοπτική ανάπτυξης. Αυτή η προοπτική έγινε πράξη μέσα από συγκεκριμένες ενέργειες που ακολούθησαν και έχουν να κάνουν με την στελέχωση της διοικητικής δομής, της τεχνικής υπηρεσίας, της πιστοποίησης των υπηρεσιών μας με ISO, της ψηφιοποίησης των αρχείων της Επιχείρησης, την δυνατότητα ευκολότερης πρόσβασης στους δημότες μέσω διαδικτύου στις υπηρεσίες μας (e-services). Το σημαντικότερο όλων των παραπάνω και η απτή απόδειξη ότι η πολιτική μας βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση, είναι ότι στον σχεδιασμό της Κυβέρνησης για τις ΔΕΥΑ, η δικής μας Επιχείρηση είναι έτοιμη να αναλάβει την διοικητική υποστήριξη όλων των ΔΕΥΑ της περιφερειακής ενότητας της Δυτικής Θεσσαλονίκης, κάτι που δεν μπορούσε να γίνει με την ΔΕΥΑΔ Δέλτα να είναι στις προηγούμενες εγκαταστάσεις και με την προηγούμενη εικόνα σε επίπεδο οργάνωσης και υπηρεσιών. Ταυτόχρονα με την μετέγκατασταση πάντως των κεντρικών γραφείων, ιδρύσαμε τέσσερα νέα γραφεία στις δημοτικές ενότητες Εχεδώρου και Αξιού για την άμεση εξυπηρέτηση των δημοτών.
Έτσι θεωρώντας ως βασική προτεραιότητα να αποκτήσει η Επιχείρηση σύγχρονα μέσα και αυτονομία προκειμένου να διαχειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο
το βασικότερο κοινωνικό αγαθό, επιλέξαμε να κινήσουμε τις διαδικασίες βάσει της τρέχουσας οικονομικής της δυναμικής χωρίς παράλληλα να παραμεληθεί καμία άλλη δραστηριότητα της.
Αντίθετα παράλληλα ασχοληθήκαμε με βασικές δυσλειτουργίες και παραλείψεις και καταφέραμε όπως η λειτουργία του Βιολογικού Χαλάστρας, η ανακατασκευή όλων των αντλιοστασίων ύδρευσης με αντικατάσταση στον παλαιωμένο μηχανολογικό εξοπλισμό τους, σε συντηρήσεις δικτύων και έργα που ανάμεναν για δεκαετίες λύση.
Η ανάληψη της διοίκησης έγινε με 80% τέλος αποχέτευσης στους λογαριασμούς, καθυστερήσεις ετών στην έκδοσή τους και πάρα πολλά παράπονα του κόσμου.
- Η πρώτη κίνηση που κάναμε, καθώς μας το επέτρεπε ο νόμος, ήταν να αναστείλουμε το ειδικό τέλος του 80%. Πλέον γίνεται μια τεράστια προσπάθεια για να εκδίδονται οι λογαριασμοί ανά εξάμηνο στην ώρα τους, ορθολογικά με τακτικές μετρήσεις, εντοπισμό παράνομων συνδέσεων και διαρροών , και φαινομένων που προκαλούν απώλειες και προβλήματα. Αν και θεωρώ ότι την οριστική λύση τη δίνει η τεχνολογία με την τοποθέτηση ψηφιακών υδρομέτρων που δίνει τη δυνατότατα μηνιαίας έκδοσης λογαριασμών, άμεσης παρέμβασης σε περιπτώσεις προβλημάτων προκειμένου να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη των δημοτών και να προσφέρουμε ποιοτικές υπηρεσίες με όσο το δυνατό χαμηλότερο οικολογικό αποτύπωμα. Άλλωστε αυτό εκτός της άμεσης εξυπηρέτησης των δημοτών είναι ένα έργο υποδομής που θέτει τα θεμέλια για να γίνει η ΔΕΥΑΔΔ εκτός από φιλική προς τον δημότη και πιο αποτελεσματική στην λειτουργία της.
- Το 80% του τέλους αποχέτευσης μπορεί να έφυγε άλλα βλέπουμε αλλαγή τιμολογιακής πολιτικής με αύξηση στην χρέωση της κατανάλωσης.
- Έχετε δίκιο για τις αυξήσεις στα τιμολόγια. Το αποτέλεσμα αυτό προέκυψε μετά από δύο οικονομικές μελέτες πράγμα το οποίο αποτελούσε ζητούμενο και της προηγούμενης διοίκηση για τον προσδιορισμό του Χρηματοοικονομικού Κόστους και τη Βιωσιμότητα της Επιχείρησης. Αμφότερες λοιπόν τεκμηρίωναν μια ζοφερή κατάσταση για το μέλλον της επιχείρησης αν εξακολουθούσε να εφαρμόζεται η προηγούμενη τιμολογιακή πολιτική η οποία άλλωστε προκάλεσε και την δημιουργία του τεράστιου χρέους της ΔΕΥΑΔΔ που αντιμετωπίσαμε μόλις αναλάβαμε. Είμασταν λοιπόν υποχρεωμένοι να προχωρήσουμε σε αλλαγή της Τιμολογιακής Πολιτικής, ώστε να μην δημιουργούνται νέα χρέη, με κλίμακες στις χρεώσεις και βάσει των ευρωπαϊκών προδιαγραφών για την ανάκτηση του κόστους. Παράλληλα όμως με γνώμονα τις ανάγκες των δημοτών και ειδικότερα των πλέον ευάλωτων νοικοκυριών και κοινωνικών ομάδων διευρύνθηκε το κοινωνικό τιμολόγιο ώστε να ενταχθούν περισσότεροι σε αυτό και παράλληλα «τρέχει» πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους, απαλλαγή από τόκους και πολλές δόσεις. Την ίδια ώρα η ΔΕΥΑΔΔ συνεπής στις οδηγίες του ελληνικού κράτους δημοπράτησε και υλοποιεί σε συνεργασία με τον Δήμο Δέλτα το master plan που θα καθορίσει την τιμολογιακή πολιτική και γενικά την διαχείριση του πολύτιμου φυσικού πόρου για την επόμενη 20ετία.
- Αναφερθήκαμε σε ένα χρέος που κατατάσσει την ΔΕΥΑΔΔ στην πρώτη θέση των οφειλετών της ΕΥΑΘ με μεγάλη διαφορά από τον επόμενη οφειλέτη. Πως θα ρυθμιστεί οριστικά και αμετάκλητα αυτή η υπέρογκη οφειλή;
- Πραγματικά βρήκα ένα χρέος 14 εκατομμυρίων άλλα είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω ότι μετά από μια μεγάλη προσπάθεια δύο ετών καταφέραμε και είμαστε στην τελική ευθεία για την απομείωση του χρέους και την οριστική του λύση. Πιο αναλυτικά να πω ότι δημιουργήσαμε μια μελέτη που έγινε δεκτή από την ΕΥΥΑΘ στην οποία τεκμηριωνότανε η άποψη μας για απώλειες νερού της τάξης του 40%, παράλληλα πετύχαμε να αφαιρεθούν όλες οι προσαυξήσεις και πήραμε από Υπουργείο Εσωτερικών 3 εκατομμύρια ευρώ από το πρόγραμμα για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των δήμων. Μάλιστα είμαστε έτοιμοι πλέον εντός των επόμενων ημερών για την υπογραφή ενός μνημονίου που διευθετεί το χρέος με μακροχρόνιο και άτοκο διακανονισμό μέχρι την εξόφληση του. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους οποίους συμβάλλανε στην προσπάθεια και στην θετική κατάληξη αυτής της διαδικασίας. Όμως παράλληλα και λυπάμαι για αυτό, δεν θα μπορούσα να μην επισημάνω ότι είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να δημιουργηθεί και πάλι ένα τεράστιο χρέος προς την ΕΥΑΘ, τους προμηθευτές κτλ. λόγω της χαμηλής εισπραξιμότητας που αντιμετωπίζουμε τους τελευταίους μήνες. Για το λόγο αυτό δυστυχώς είμαστε αναγκασμένοι να προβούμε σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για να διασφαλίσουμε την βιωσιμότητα της επιχείρησης και να μην προκύπτουν επιβαρύνσεις για τους δημότες του δήμου Δέλτα.
- Ο δήμαρχος και εσείς είχατε υποσχεθεί σε ανοικτή συνέλευση στον Αξιό ότι η περιοχή θα έχει πόσιμο νερό πριν να ολοκληρωθεί η θητεία της παρούσας διοίκησης. Θα τα καταφέρετε να τηρήσετε αυτή την υπόσχεση;
- Σε αυτή την κατεύθυνση η ΔΕΥΑΔΔ κινήθηκε πολύ δυναμικά και δημιούργησε μελέτη για μεταφορά του νερού της ΕΥΑΘ από την Χαλάστρα στον Αξιό. Η συγκεκριμένη μελέτη είναι προς ένταξη και μέσα στις επόμενες ημέρες θα είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την ένταξη του έργου από την ΥΜΕΠΕΡΑΑ, ένα έργο της τάξης των 6 εκ. ευρώ. Αμέσως και πριν το τέλος τους χρόνου θα προχωρήσουμε και στην δημοπράτηση οπότε είμαι πεπεισμένος ότι θα τηρήσουμε το χρονοδιάγραμμα και εντός του 2022 η δημοτική ενότητα Αξιού θα πίνει καθαρό νερό.
Επιπλέον στην αναπτυξιακή μας προσπάθεια για τις υποδομές της Επιχείρησης έχει υποβληθεί στο Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», πρόταση 10 εκατομμυρίων ευρώ για αντικατάσταση των Εσωτερικών Δικτύων Ύδρευσης στις ΔΕ Χαλάστρας και Αξιού και δρομολογούμε και την αντίστοιχη υποβολή για τον Εχέδωρο της τάξης των 14 εκατομμυρίων ευρώ.
Όμως δεν μένουμε μόνο σε αυτό καθώς η ΔΕΥΑΔΔ από ιδίους πόρους προχώρησε στην αντικατάσταση του κεντρικού αγωγού υδροδότησης του Καλοχωρίου μήκους 1200 μέτρων, την αντικατάσταση του αγωγού Διαβατών μήκους 2.300 μέτρων συνολικά οι οποίοι ήταν με απαρχαιωμένα υλικά και δημιουργούσαν τεράστια προβλήματα λόγω συνεχόμενων βλαβών και διαρροών. Ταυτόχρονα ετοιμάζουμε μελέτη σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για ένταξη του έργου υδροδότησης της δημοτικής ενότητας της Βραχιάς το οποίο θέλουμε να εντάξουμε στο ΕΣΠΑ 2021- 2027. Να μην ξεχάσω επίσης να αναφέρω ότι διορθώσαμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της λειτουργίας μας με την επαναλειτουργία του βιολογικού της Χαλάστρας, παραλάβαμε και λειτουργούμε τον βιολογικό των Κυμίνων και έχει ήδη δημοπρατηθεί η β’ φάση των αποχετευτικών ιδιωτικών συνδέσεων της δημοτικής ενότητας Αξιού.
Υλοποιούμε ακόμα ένα μεγάλο πρόγραμμα αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων με νέα αντλιοστάσια, καθαρισμό τάφρων και φρεατίων εντός των οικισμών του Δήμου μας.
- Ποιος είναι ο στόχος για το μέλλον της ΔΕΥΑΔΔ;
- Δημιουργούμε τις βάσεις για την επίλυση των διαχρονικών προβλημάτων της ΔΕΥΑΔΔ που νομίζω ότι και ο πιο κακόπιστος το αναγνωρίζει για τα δύο χρόνια της διοίκησή μας και γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια για να χτίσουμε μια σχέση εμπιστοσύνης με τους δημότες και παράλληλα να αποκτήσει η Επιχείρηση την χαμένη της αξιοπιστία. Ευελπιστώ ότι το στοίχημα αυτό θα κερδηθεί και θα είναι περήφανοι οι συνδημότες μας για μια υπηρεσία δυναμική, ευέλικτη και πάντα με κοινωνικό πρόσημο.
*Από την έντυπη έκδοση της DELTA press