Δήμος Θεσσαλονίκης: Τα αναπάντητα ερωτήματα της εφαρμογής της ελεγχόμενης στάθμευσης
Του Βασίλη Γάκη
Από την παράθεση των οικονομικών στοιχείων της ηλεκτρονικής ελεγχόμενης στάθμευσης, που λειτουργεί στο Δήμο Θεσσαλονίκης από το 2017, διαπιστώνουμε ότι ενώ σύμφωνα με τη σύμβαση τα έσοδα διανέμονται, 50,5% ο Δήμος Θεσσαλονίκης και 49,5% η εταιρεία εκμετάλλευσης, συνυπολογίζοντας την υποχρέωση του Δήμου Θεσσαλονίκης να καταβάλει το ΦΠΑ των εσόδων της εταιρείας εκμετάλλευσης, τότε τα καθαρά έσοδα, δηλαδή η καθαρή θέση του Δήμου Θεσσαλονίκης περιορίζεται σε ποσοστό 40% επί των συνολικών εσόδων.
Βάση της σύμβασης του Δήμου Θεσσαλονίκης με την εταιρεία της ελεγχόμενης στάθμευσης, ο έλεγχος της εφαρμογής της είναι αρμοδιότητα και αποκλειστική υποχρέωση, της ήδη εδώ και χρόνια υποστελεχωμένης Δημοτικής Αστυνομίας. Συνέπεια αυτής της συμβατικής υποχρέωσης είναι η αδυναμία να ανταπεξέλθει η Δημοτική Αστυνομία, στις υπόλοιπες υποχρεώσεις της όπως είναι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, οι αυθαίρετες καταλήψεις πεζοδρομίων, η ευταξία της πόλης κλπ.
Ειδικότερα, το 2022 τα έσοδα του Δήμου Θεσσαλονίκης από την ελεγχόμενη στάθμευση, ήταν 2.3 εκατομμύρια και με την αφαίρεση του ποσού καταβολής του ΦΠΑ για τα έσοδα της εταιρείας βάση της σύμβασης, τα καθαρά έσοδα του Δήμου ήταν κοντά στο 1.8 εκατομμύρια. Για την ίδια χρονιά το κόστος των εργαζομένων της Δημοτικής Αστυνομίας, οι οποίοι απασχολούνται κυρίως με το σύστημα εφαρμογής της ελεγχόμενης στάθμευσης, ανήλθε στο ποσό των 2,5 εκατομμυρίων, δηλαδή τα έσοδα δεν καλύπτουν το εργοδοτικό κόστος.
Όπως έχω αναφέρει στο παρελθόν, ο Δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας αλλά και ο νυν Αντιδήμαρχος Μάκης Κυριζίδης, ως Δημοτικοί Σύμβουλοι στην προηγούμενη σύνθεση του Δημοτικού Συμβουλίου, αλλά και κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου του 2019, χαρακτήριζαν τους όρους διαγωνισμού και τη σύμβαση “λεόντειους”, υπέρ της εταιρείας διαχείρισης της ελεγχόμενης στάθμευσης.
Γνωρίζουμε ότι η Διοίκηση του Δήμου παραχώρησε την εκμετάλλευση του πάρκινγκ της Πλατείας Ελευθερίας στην εταιρεία διαχείρισης ελεγχόμενης στάθμευσης, με τη δέσμευση ότι ίσος αριθμός θέσεων θα αποδοθούν στους μόνιμους κατοίκους των περιοχών που εφαρμόζεται το μέτρο.
Επιπλέον γνωρίζουμε ότι, βάση των εξαγγελιών, το μετρό της Θεσσαλονίκης θα ξεκινήσει τη λειτουργία του στα τέλη του 2023, το οποίο μεταξύ άλλων αποσκοπεί στον περιορισμό της χρήσης των αυτοκινήτων και στην αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος.
Για όλους αυτούς τους λόγους παραμένουν αναπάντητα βασικά ερωτήματα
Ερωτάται λοιπόν η Διοίκηση του Δήμου. Ποιους όρους θεωρεί “λεόντειους”; Ποιοι από αυτούς δεν θα συμπεριλαμβάνονται στην νέα διακήρυξη, όποτε αυτή δημοσιευτεί;
Προβλέπεται η ένταξη των θέσεων στάθμευσης της πλατείας Ελευθερίας στον νέο Διαγωνισμό;
και για πόσα χρόνια;
Και αν δεν προβλέπονται στην νέα σύμβαση οι θέσεις στάθμευσης της πλατείας, από τον Σεπτέμβριο θα είναι αυτή κενή;
Γιατί από αυτά θα διαφανεί η πρόθεση της Διοίκησης για τη χρήση και την όποια αξιοποίηση της πλατείας Ελευθερίας.
Στον νέο διαγωνισμό ελήφθησαν οι μεταβολές που θα προκαλέσει η λειτουργία του μετρό;
Υπάρχει ενδεχόμενο αναπροσαρμογής της τιμής της ελεγχόμενης στάθμευσης?
Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης αφορά όλους μας. Πρέπει να ξέρουμε τι θα ισχύει την “επόμενη μέρα” και γι’ αυτό ζητάμε απαντήσεις στα ερωτήματά μας