Νίκος Ταχιάος: Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη το FlyOver
Η συζήτηση των τελευταίων μηνών είναι το δίχως άλλο η κατασκευή του FlyOver και η αναστάτωση που έχει επιφέρει στην καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών. Ο Θεσσαλονικιός Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος μιλάει στην “Delta press” για το FlyOver, το μετρό στα δυτικά, τα προβλήματα και τις λύσεις που υπάρχουν.
Συνέντευξη: Θ. Παπαδόπουλος
Η συζήτηση για τα προβλήματα που δημιουργεί στην καθημερινότητα των πολιτών η κατασκευή του FlyOver συνεχίζεται με ένταση. Υπάρχει τρόπος να μειωθεί το πρόβλημα;
Η δυσαρέσκεια πρέπει να αποδοθεί σε δύο πηγές. Η πρώτη είναι ειλικρινής, αυτή που προέρχεται όντως από την ταλαιπωρία των πολιτών που κυκλοφορούν στην πόλη. Ως προς αυτή όμως, πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας ότι ήδη έχει αρχίσει να σημειώνεται μείωση των καθυστερήσεων. Και θα δούμε και ακόμα μεγαλύτερη βελτίωση. Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουμε ως προτεραιότητα να διευκολύνουμε με πολύ συγκεκριμένες πράξεις τις αρχές που έχουν την αρμοδιότητα να βελτιώσουν την κυκλοφορία στην πόλη. Εν προκειμένω, είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τους δήμους και έχουμε δημιουργήσει και μηχανισμό από κοινού, προκειμένου να έχουμε καλύτερη εικόνα του προβλήματος.
Από εκεί και πέρα σε ό,τι αφορά την δεύτερη πηγή, αυτή των ριζικών διαφωνιών, υπάρχουν και οι οργανωμένες αντιδράσεις οι οποίες κατ’ εμέ, όταν δεν οφείλονται σε προσωπικά κίνητρα, έχουν κατ’εξοχήν πολιτικό υπόβαθρο. Και αυτές πρέπει να τις διαχωρίσουμε από τις προερχόμενες από την ταλαιπωρία του κόσμου.
Σε κάθε περίπτωση, η άποψή μου είναι, ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο να αποτρέψουμε εντελώς τις συνέπειες ενός κυκλοφοριακού έργου, τουλάχιστον τοπικά.
Η Σίνδος όπου φιλοξενείται η μεγαλύτερη ΒΙΠΕ της χώρας έχει σύνδεση με τον προαστιακό σιδηρόδρομο, χωρίς ανταπόκριση από τον σταθμό προς την ΒΙΠΕ. Πως μπορεί να διορθωθούν τέτοιες στρεβλώσεις που επιβαρύνουν περισσότερο το ήδη μεγάλο πρόβλημα της κυκλοφορίας;
Εάν εννοείτε να συνδεθεί η ΒΙΠΕ με τη σιδηροδρομική γραμμή αυτό δεν είναι εύκολο. Είναι μάλλον δύσκολο, για λόγους που έχουν να κάνουν με τα σιδηροδρομικά έργα. Όπως το ίδιο ισχύει και για τα ΤΕΙ Σίνδου. Τώρα, αν από εκεί και πέρα, αυτό μπορεί να καλυφθεί με κάποιες τοπικές γραμμές για την εξυπηρέτηση των ενδιαφερομένων, αυτό είναι ένα θέμα το οποίο πρέπει να εξεταστεί από τους φέροντες την ευθύνη του σιδηροδρομικού έργου στη Θεσσαλονίκη.
Πάντως, ο Προαστιακός όπως και η σύνδεση με τον 6ο Προβλήτα είναι έργα που τρέχουν και μέσα στο προσεχές διάστημα θα γίνουν πραγματικότητα. Έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και αποτελούν προτεραιότητά μας.
Μπορεί ο ΟΑΣΘ να συντελέσει στην εξομάλυνση του κυκλοφοριακού φορτίου και πως θα μπορούσε να γίνει αυτό;
Το συγκεκριμένο θέμα δεν είναι στις αρμοδιότητές μου ως Υφυπουργός Υποδομών. Γνωρίζω ωστόσο, ότι ούτως ή άλλως σε σχέση με τη λειτουργία του Μετρό θα γίνει ανασχεδιασμός των λεωφορειακών γραμμών. Οπότε, εκ των πραγμάτων, ακόμα και η μείωση των λεωφορείων που κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης θα μπορούσε να διευκολύνει την εξομάλυνση του κυκλοφοριακού φόρτου.
Η δυτική Θεσσαλονίκη έμεινε εκτός του αρχικού σχεδιασμού του Μετρό, παρά το γεγονός ότι φιλοξενεί την ΒΙΠΕ Σίνδου και την Άτυπη Βιομηχανική Συγκέντρωση Καλοχωρίου όπου μετακινούνται για να εργαστούν καθημερινά χιλιάδες πολίτες. Πόσο σύντομα μπορεί να δούμε την γραμμή του Μετρό να επεκτείνεται δυτικά;
Το μετρό είναι ένα αρθρωτό έργο. Και όπως έχω ξαναπεί, η επέκταση προς Βορειοδυτική Θεσσαλονίκη θα προηγηθεί της γραμμής προς Αεροδρόμιο, καθώς προτεραιότητά μας αποτελεί πρώτα από όλα η εξυπηρέτηση των μονίμων κατοίκων της Θεσσαλονίκης στις καθημερινές τους μετακινήσεις. Μέσα στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο σχεδιάζουμε να δημοπρατήσουμε τη βορειοδυτική επέκταση του μετρό. Πρέπει όμως να ξεκαθαρίσουμε ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι αδύνατο να βγει στην επιφάνεια. Κατά συνέπεια, σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει πρόβλεψη επέκτασης του μετρό έξω από τα όρια του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Όσον αφορά στις μετακινήσεις προς την περιοχή της Σίνδου, αυτές θα εξυπηρετηθούν με την μετεπιβίβαση στον προαστιακό, στο «Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό».
Τι απαντάτε σε όσους λένε ότι πρέπει να σταματήσει η κατασκευή του FlyOver και να γίνει άλλος σχεδιασμός;
Έχω τοποθετηθεί πολλάκις σε αυτό και η απάντηση μου παραμένει και θα παραμένει η ίδια. Δεν πρόκειται να σταματήσει η κατασκευή του FlyOver, ή να αλλάξει ο σχεδιασμός. Δεν υπάρχει η παραμικρή σκέψη από την Κυβέρνηση ούτε καν για προσωρινή εγκατάλειψη του έργου. Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη το FlyOver. Και μπορεί να μην το καταλαβαίναμε μέχρι τώρα, όμως είναι βέβαιο, ότι σε λίγα χρόνια, η αναστάτωση που υφίστανται οι πολίτες τώρα που το έργο είναι υπό κατασκευή, θα γινόταν καθημερινότητα και το πρόβλημα τότε θα ήταν άλυτο. Αυτό προβλέψαμε και αυτό πάμε να αποφύγουμε με την κατασκευή του FlyOver.
Και ας μην ξεχνάμε και τα υπόλοιπα οφέλη που θα απολαύσουμε με την παράδοση του έργου. Θα μειωθεί ο χρόνος μετακίνησης, θα διπλασιαστεί η χωρητικότητα της Περιφερειακής οδού, θα μειωθούν τα ατυχήματα, θα μειωθεί το λειτουργικό κόστος των οχημάτων. Όπως επίσης, είναι και τα περιβαλλοντικά οφέλη, με τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και της ηχορύπανσης. Όλα αυτά δεν είναι λίγα και δεν ήταν δεδομένα μέχρι σήμερα.
Είναι λογικό και απολύτως κατανοητό, βεβαίως, να μην μπορεί ο κόσμος να δει στη φάση αυτή τα οφέλη. Από πλευράς μας, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι από κοινού με τις τοπικές αρχές να συμβάλουμε ώστε να κατανοήσει η πόλη τη σημασία αυτής της παρέμβασης που πραγματικά θα αλλάξει την ποιότητα ζωής των Θεσσαλονικέων προς το καλύτερο.
*Όπως δημοσιεύτηκε στην έντυπη Delta press