DELTA PRESS

Θεσσαλονίκη: Πώς επηρέασαν τους αέριους ρύπους Μετρό, ηλεκτροκίνητα λεωφορεία και Fly Over

Στη μείωση των αέριων ρύπων στη Θεσσαλονίκη συνέβαλε καθοριστικά η έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό, καθώς και η κυκλοφορία ηλεκτροκίνητων λεωφορείων στην πόλη. Παράλληλα, φαίνεται πως η έναρξη των εργασιών του Flyover δεν προκάλεσε ιδιαίτερα προβλήματα, ιδιαίτερα μετά τη λήψη των μέτρων αστυνόμευσης από την Τροχαία.

Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από τα συγκριτικά στοιχεία για την εξέλιξη των βασικών αέριων ρύπων στην ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης (αιωρούμενα σωματίδια PM10, διοξείδιο του αζώτου ΝΟ2) για την περίοδο Δεκεμβρίου 2022 – Φεβρουάριου 2025, όπως καταγράφονται στους σταθμούς μέτρησης του Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΔΠΑΡ) της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και τα οποία παρουσίασε ο αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, Κώστας Γιουτίκας.

ΤΙΜΕΣ ΑΕΡΙΩΝ ΡΥΠΩΝ ΟΠΩΣ ΕΞΑΓΟΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΟ ΕΔΠΑΡ ΤΗΣ ΠΚΜ

Παρακάτω παρουσιάζονται και σχολιάζονται οι τιμές του διοξειδίου του αζώτου ΝΟ2  και των αιωρούμενων σωματιδίων PM 10, δύο από τους κυριότερους αέριους ρύπους της ατμόσφαιρας  της Θεσσαλονίκης, όπως λαμβάνονται στους Σταθμούς του Εθνικού Δικτύου της ΠΚΜ, Αγίας Σοφίας, Καλαμαριάς και Κορδελιού.

Τα συγκριτικά στοιχεία στους πίνακες αφορούν στους μήνες, Δεκέμβριο, Ιανουάριο και Φεβρουάριο από το 2022 έως το 2025.

Όπως προκύπτει από τα συγκριτικά στοιχεία  που παρουσιάζουμε, η ολοκλήρωση των έργων του Μετρό και ο εκσυγχρονισμός των μέσων μαζικής μεταφοράς που ζητούσαμε επίμονα την τελευταία πενταετία,  συμβάλλουν δραστικά  στον  περιορισμό  (όχι εξάλειψη) των υψηλών συγκεντρώσεων των ρύπων στην ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης. Υπάρχει  μάλιστα μια γενικευμένη τάση καθοδικής πορείας των τιμών τον Φεβρουάριο του 2025, συγκριτικά με τους αντίστοιχους μήνες τα προηγούμενα τρία χρόνια.

*Τα PM10 εκπέμπονται κυρίως από την καύση στερεών καυσίμων για οικιακή θέρμανση, αν και οι βιομηχανικές δραστηριότητες, η γεωργία και οι οδικές μεταφορές αποτελούν επίσης σημαντικές πηγές.

Η κύρια πηγή διοξειδίου του αζώτου (ΝΟ2) είναι οι οδικές μετακινήσεις και μεταφορές, οι οποίες εκπέμπουν ΝΟ2 κοντά στο έδαφος, κυρίως σε πυκνοκατοικημένες περιοχές. Άλλες σημαντικές πηγές είναι οι διεργασίες καύσης στη βιομηχανία και ο ενεργειακός εφοδιασμός.

*Υπενθυμίζεται ότι οι πρόδρομες εργασίες κατασκευής  του fly over ξεκίνησαν στην εκπνοή του 2023 (10 Νοεμβρίου  2023).

Η έναρξη λειτουργίας  του μετρό έγινε στην εκπνοή του 2024 (30 Νοεμβρίου  2024).

                        ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ

                       α) διοξείδιο του αζώτου

Οι τιμές εξήχθησαν από τις μέσες ωριαίες τιμές 24 ωρου. Η μέση κάλυψη τιμών είναι 98% .

Διάγραμμα 2. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΝΟ2 στον Σταθμό Αγίας Σοφίας για τον μήνα Δεκέμβριο των τριών τελευταίων ετών (2022, 2023, 2024)

Διάγραμμα 3. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΝΟ2 στον Σταθμό Αγίας Σοφίας για τον μήνα Ιανουάριο των τριών τελευταίων ετών (2023, 2024, 2025)

Διάγραμμα 4. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΝΟ2 στον Σταθμό Αγίας Σοφίας για τον μήνα Φεβρουάριο των τριών τελευταίων ετών (2023, 2024, 2025)

Από τα δεδομένα των παραπάνω διαγραμμάτων,  προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:

Ερμηνεία του ύψους και της διακύμανσης των τιμών

Οι διαφοροποιήσεις από μήνα σε μήνα έχουν να κάνουν επίσης εκτός των διαφοροποιήσεων στις πηγές ρύπανσης  που αναφέρθηκαν παραπάνω, και με τις καιρικές συνθήκες (ασθενείς άνεμοι, ηλιοφάνεια, θερμοκρασιακές αναστροφές, κλπ).

β) Αιωρούμενα σωματίδια

Διάγραμμα 6. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΡΜ10 στον Σταθμό Αγίας Σοφίας για τον μήνα Δεκέμβριο των τριών τελευταίων ετών (2022, 2023, 2024)

Διάγραμμα 7. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΡΜ10 στον Σταθμό Αγίας Σοφίας για τον μήνα Ιανουάριο των τριών τελευταίων ετών (2023, 2024, 2025)

Διάγραμμα 8. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΡΜ10 στον Σταθμό Αγίας Σοφίας για τον μήνα Φεβρουάριο των τριών τελευταίων ετών (2023, 2024, 2025)

Από τα δεδομένα των παραπάνω διαγραμμάτων και τις καμπύλες  της γραμμής τάσης των διαγραμμάτων,  προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα, όσον αφορά στους χειμερινούς μήνες που συνήθως υπάρχει το πρόβλημα με τα αιωρούμενα σωματίδια:

Γενικά ο φετινός χειμώνας ήταν καλύτερος από τους δύο προηγούμενους, με εξαίρεση τον Ιανουάριο.

Ερμηνεία της διακύμανσης των τιμών

Οι υψηλές συγκεντρώσεις αιωρουμένων σωματιδίων στο Σταθμό Αγίας Σοφίας είναι ένα διαχρονικό φαινόμενο. Η περιοχή του σταθμού είναι στο κέντρο της πόλης, όπου συμμετέχουν όλες οι πηγές ρύπανσης αθροιστικά, όπως υψηλός κυκλοφοριακός φόρτος, η γειτνίαση με την ΕΓΝΑΤΙΑ οδό, οι κεντρικές θερμάνσεις μίας πυκνοκατοικημένης περιοχής, αλλά και διάφορα δημόσια έργα που γίνονται. Επί χρόνια σημαντική συμμετοχή είχαν τα έργα του ΜΕΤΡΟ, ενώ με την αποπεράτωση του ΜΕΤΡΟ, άρχισαν τα έργα του flyover.

Η έναρξη λειτουργίας του ΜΕΤΡΟ με την αντίστοιχη μείωση της κυκλοφορίας των οχη-μάτων, αλλά και την θέση σε λειτουργία ενός αριθμού ηλεκτρικών λεωφορείων του ΟΑΣΘ, έδωσαν μία ανάσα στο πρόβλημα. Η μείωση των συγκεντρώσεων που παρατηρήθηκε τους μήνες Δεκέμβριο 2024 και Φεβρουάριο 2025 πρέπει να αποδοθεί σε αυτούς τους νέους παράγοντες. Ένας επιπλέον παράγοντας για την μείωση των συγκεντρώσεων κατά τον φετινό χειμώνα και ιδίως κατά τους μήνες Δεκέμβριο και Φεβρουάριο είναι και οι καιρικές συνθήκες, δηλ. ο  ζεστός χειμώνας και η περιορισμένη  χρήση θέρμανσης, καυστήρες pellets, τζάκια, κτλ

Κατά τον Ιανουάριο 2025, παρότι αναμένονταν ή ίδια συμπεριφορά με τους άλλους δύο μήνες του χειμώνα, οι καιρικές συνθήκες λειτούργησαν αντίστροφα και επιβαρυντικά. Η ατμόσφαιρα ήταν έντονα επιβαρυμένη  σε όλη την πόλη με χαμηλές θερμοκρασίες, αναστροφές θερμοκρασίας, ασθενείς άνεμους, κλπ, που οδήγησαν σε αυξημένες τιμές στις συγκεντρώσεων των ΡΜ10. 

 ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ

Διάγραμμα 10. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΝΟ2 στον Σταθμό Καλαμαριάς για τον μήνα Δεκέμβριο των τριών τελευταίων ετών (2022, 2023, 2024)

Διάγραμμα 11. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΝΟ2 στον Σταθμό Καλαμαριάς για τον μήνα Ιανουάριο των τριών τελευταίων ετών (2023, 2024, 2025)

Διάγραμμα 12. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΝΟ2 στον Σταθμό Καλαμαριάς για τον μήνα Φεβρουάριο των τριών τελευταίων ετών (2023, 2024, 2025)

Από τα δεδομένα των παραπάνω διαγραμμάτων,  προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:

Ερμηνεία του ύψους και της διακύμανσης των τιμών

Οι υψηλές για την περιοχή συγκεντρώσεις διοξειδίου του αζώτου, αλλά σχεδόν πάντακάτω από το όριο των 40 μg/m3,   ερμηνεύονται ως εξής :

β) Αιωρούμενα σωματίδια

Διάγραμμα 14. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΡΜ10 στον Σταθμό Καλαμαριάς για τον μήνα Δεκέμβριο των τριών τελευταίων ετών (2022, 2023, 2024)

Διάγραμμα 15. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΡΜ10 στον Σταθμό Καλαμαριάς για τον μήνα Ιανουάριο των τριών τελευταίων ετών (2023, 2024, 2025)

Διάγραμμα 16. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΡΜ10 στον Σταθμό Καλαμαριάς για τον μήνα Φεβρουάριο των τριών τελευταίων ετών (2023, 2024, 2025)

Από τα δεδομένα των παραπάνω διαγραμμάτων και τις καμπύλες  της γραμμής τάσης των διαγραμμάτων,  προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα, όσον αφορά στους χειμερινούς μήνες που συνήθως υπάρχει το πρόβλημα με τα αιωρούμενα σωματίδια:

Ερμηνεία της διακύμανσης των τιμών

0ι υψηλότερες συγκεντρώσεις θα μπορούσαν να αποδοθούν :

3) ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ

α) Διοξείδιο του αζώτου

Διάγραμμα 18. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΝΟ2 στον Σταθμό Κορδελιού για τον μήνα Δεκέμβριο των τριών τελευταίων ετών (2022, 2023, 2024)

Διάγραμμα 19. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΝΟ2 στον Σταθμό Κορδελιού για τον μήνα Ιανουάριο των τριών τελευταίων ετών (2023, 2024, 2025)

Διάγραμμα 20. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΝΟ2 στον Σταθμό Κορδελιού για τον μήνα Φεβρουάριο των τριών τελευταίων ετών (2023, 2024, 2025)

Από τα δεδομένα των παραπάνω διαγραμμάτων  και τις καμπύλες των γραμμών τάσης των διαγραμμάτων,  προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:

Ερμηνεία του ύψους και της διακύμανσης των τιμών

Οι υψηλές για την περιοχή συγκεντρώσεις διοξειδίου του αζώτου, αλλά σχεδόν πάντακάτω από το ετήσιο όριο των 40 μg/m3,   ερμηνεύονται ως εξής :

β) Αιωρούμενα σωματίδια

Διάγραμμα 22. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΡΜ10 στον Σταθμό Κορδελιού για τον μήνα Δεκέμβριο των τριών τελευταίων ετών (2022, 2023, 2024)

Διάγραμμα 23. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΡΜ10 στον Σταθμό Κορδελιού για τον μήνα Ιανουάριο των τριών τελευταίων ετών (2023, 2024, 2025)

Διάγραμμα 24. Μεταβολή των συγκεντρώσεων ΡΜ10 στον Σταθμό Κορδελιού για τον μήνα Φεβρουάριο των τριών τελευταίων ετών (2023, 2024, 2025)

Από τα δεδομένα των παραπάνω διαγραμμάτων  και τις καμπύλες  των γραμμών τάσης των διαγραμμάτων,  προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα, όσον αφορά στους χειμερινούς μήνες που συνήθως υπάρχει το πρόβλημα με τα αιωρούμενα σωματίδια:

Ερμηνεία της διακύμανσης των τιμών

Για τα δεδομένα που παρουσιάστηκαν, ο κ. Γιουτίκας δήλωσε τα εξής:

«Η ολοκλήρωση των έργων του Μετρό και ο εκσυγχρονισμός των μέσων μαζικής μεταφοράς που ζητούσαμε επίμονα την τελευταία πενταετία, ως δύο  βασικές παρεμβάσεις για τη βελτίωση των συνθηκών της ατμόσφαιρας είναι γεγονός. Και όπως προκύπτει από τα συγκριτικά στοιχεία  που παρουσιάζουμε, συμβάλλουν σημαντικά στον περιορισμό των υψηλών συγκεντρώσεων των ρύπων στην ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης. Υπάρχει  μάλιστα μια γενικευμένη τάση καθοδικής πορείας των τιμών τον Φεβρουάριο του 2025, συγκριτικά με τους αντίστοιχους μήνες τα προηγούμενα τρία χρόνια.

Η λειτουργία  του μετρό και τα ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία είναι ένα πρώτο σημαντικό βήμα που η συμβολή του αποτυπώνεται στην παρούσα εικόνα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι  η εικόνα αυτή δεν  μπορεί να μεταβληθεί τους επόμενους μήνες, δεδομένου  ότι οι αιτίες που προκαλούν την ατμοσφαιρική ρύπανση, π.χ. το κυκλοφοριακό, οι καύσεις εσωτερικής θέρμανσης, η  αυξημένη σκόνη από διάφορες πηγές, συνεχίζουν να υπάρχουν, δεν έχουν εξαλειφθεί.

 Εμείς θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε την εξέλιξη των τιμών μέσα από το αναβαθμισμένο δίκτυο  των 9 πλέον Σταθμών Μέτρησης που έχουμε αναπτύξει σε κομβικά σημεία σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα και να ενημερώνουμε το  καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και να προτείνουμε  μέτρα  για την περαιτέρω βελτίωση  της κατάστασης της ατμόσφαιρας στη Θεσσαλονίκη. (Η ενημέρωση  των πολιτών  για τις τιμές  που καταγράφονται  καθημερινά στους Σταθμούς Μέτρησης είναι δυνατή μέσω της ιστοσελίδας  της Περιφέρειας).

Στο μεταξύ, εμείς  μέσα από το πρόγραμμα «Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη»,  χρηματοδοτούμε με 35 εκ. ευρώ  τους Δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος για να αντικαταστήσουν απορριμματοφόρα, φορτηγά και σάρωθρα παλαιάς τεχνολογίας με ηλεκτρικά.  Έχουν ήδη προμηθευτεί ηλεκτροκίνητα σάρωθρα, ηλεκτροκίνητα φορτηγά με ανατροπή και  ηλεκτρικά  αυτοκίνητα και  μέχρι το καλοκαίρι θα τους παραδοθούν  και τα πρώτα ηλεκτρικά απορριμματοφόρα».

Ακολουθήστε το DELTA PRESS στο Google News και ενημερωθείτε για όλα όσα συμβαίνουν στη Δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης.
Exit mobile version