Ένα συναρπαστικό όραμα ανάπτυξης διαμορφώνεται στον Δήμο Ωραιοκάστρου με παρεμβάσεις που αναζωογονούν γειτονιές και δημόσιους χώρους και αναδεικνύουν το πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα του τόπου.
Πριν από την έναρξη της 25ης Τακτικής Συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Ωραιοκάστρου, προχθές, παρουσιάστηκαν τέσσερις μελέτες που στοχεύουν στην ανάδειξη της ιστορίας, της παράδοσης και της πολιτιστικής ταυτότητας του τόπου, καθώς επίσης και στην αναβάθμιση και βελτίωση του δημόσιου χώρου.
Ειδικότερα, το σώμα ενημερώθηκε από τους μελετητές για την ανάπλαση κεντρικών χώρων και της πλατείας στη Λητή, για την ανάδειξη του Πολυβολείου Ωραιοκάστρου, την δημιουργία λαογραφικής έκθεσης στο Δρυμό και πινακοθήκης λαϊκής ζωγραφικής στη Λητή, που όμοια της δεν υπάρχει στην Ελλάδα.
«Ζήτησα από τους μελετητές να ενημερώσουν το σώμα για την εξέλιξη τεσσάρων μελετών, οι οποίες το επόμενο διάστημα πρόκειται να υποβληθούν σε προκλήσεις – χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε να προχωρήσουμε στην υλοποίησή τους. Όλες οι παρεμβάσεις εντάσσονται στην προσπάθεια που ξεκινήσαμε ως διοίκηση στον Δήμο Ωραιοκάστρου το 2019 για να συνδέσουμε τον τοπικό μας πολιτισμό με τα ζητήματα ανάπτυξης και προοπτικής του τόπου», τόνισε ο δήμαρχος Ωραιοκάστρου, Παντελής Τσακίρης.
«Διαμορφώνουμε ένα σύγχρονο πολιτιστικό όραμα που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον της κοινότητας μας και εισάγουμε την πολιτιστική ανάπτυξη του Δήμου Ωραιοκάστρου σε μια νέα φάση προοπτικής. Επενδύουμε σε ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα, που ενισχύει και αναδεικνύει την ταυτότητα και την ελκυστικότητα του τόπου μας», πρόσθεσε ο κ. Τσακίρης.
Τις παρουσιάσεις των μελετών έκαναν η Μελίνα Παπαδοπούλου, αρχιτέκτονας και μουσειολόγος, η Ιφιγένεια Μαμουνή, αρχιτέκτων μηχανικός από την ΓΑΙΑ ΑΕ Μελετών και ο Απόστολος Τζουβάρας, αρχιτέκτων μηχανικός από την ΓΑΙΑ ΑΕ Μελετών.
Αστική ανάπλαση στη Λητή
Η κ. Μαμουνή και ο κ. Τζουβάρας παρουσίασαν στα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου την μελέτη που έκαναν για την ανάπλαση κεντρικών χώρων και της πλατείας Λητής.
Όπως είπαν η περιοχή μελέτης αφορά στην οδό Αριστοτέλους από τη συμβολή της με την επαρχιακή οδό Λητής – Δρυμού, την οδό Πολυτεχνείου, τμήμα της οδού Φιλίππου (μπροστά από το πάρκο και την πλατεία Δημαρχείου), την οδό Ζωοδόχου Πηγής από την οδό Αν. Παπανδρέου ως την οδό Ι. Δραγούμη, την πλατεία Δημαρχείου, το πάρκο επί της οδού Πολυτεχνείου, τον χώρο πρασίνου πλησίον του Ι.Ν. Αγίου Αθανασίου και την πλατεία επί της οδού Ζωοδόχου Πηγής.
«Η μελέτη ανάπλασης κάνει μια λειτουργική και αισθητική ενοποίηση επί μέρους χώρων στη Λητή όπως πλατείες, πεζόδρομοι και οδικοί άξονες, με απώτερο σκοπό την ανάδειξη του ιδιαίτερου χαρακτήρα του τόπου. Βασικός στόχος της μελέτης είναι η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και ο εκσυγχρονισμός όλων των επιστρώσεων, η δημιουργία συνθηκών βιώσιμης κινητικότητας για ΑμΕΑ, η αναβάθμιση όλων των υποδομών, όπως δίκτυα κοινής ωφέλειας, αστικός εξοπλισμός, οδοφωτισμός κ.ά., η διαμόρφωση κοινόχρηστων χώρων ώστε να δημιουργηθεί ένα ελκυστικό περιβάλλον για τους κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής. Σημαντικό τμήμα της μελέτης είναι επίσης ότι δίνεται έμφαση στις φυτεύσεις και στην ενίσχυση του πράσινου», ανέφερε η κ. Μαμουνή.
Όπως είπε στη συνέχεια ο δήμαρχος Ωραιοκάστρου, Παντελής Τσακίρης, για να υλοποιηθεί η μελέτη η δημοτική αρχή θα αναζητήσει πόρους μέσω του Πράσινου Ταμείου.
Πολυβολείο Ωραιοκάστρου, λαογραφική έκθεση Δρυμού, πινακοθήκη Λητής
Αμέσως μετά το λόγο έλαβε η Μελίνα Παπαδοπούλου, αρχιτέκτονας και μουσειολόγος, η οποία παρουσίασε τις μελέτες που έκανε για την δημιουργία ενός μουσείου ανοικτού τύπου στη θέση Πολυβολείο Ωραιοκάστρου, λαογραφικής έκθεσης που θα στεγαστεί στο νέο πολιτιστικό κτίριο που κατασκευάζεται στο Δρυμό και πινακοθήκης λαϊκής ζωγραφικής στη Λητή.
Όπως είπε η κ. Παπαδοπούλου η μία μελέτη αφορά στην δημιουργία μιας σύγχρονης πινακοθήκης λαϊκής ζωγραφικής στο κτίριο του παλιού Δημαρχείου στη Λητή. «Κάτι τέτοιο δεν υπάρχει στην Ελλάδα και όταν για πρώτη φορά γίνεται κάτι, αυτό είναι πολύ σημαντικό και γίνεται σημείο αναφοράς. Υπάρχουν έργα σπουδαίων λαϊκών ζωγράφων σε συλλογές και σε μουσεία, αλλά δεν υπάρχει κανένας χώρος σύγχρονος που να εκθέτει τη λαϊκή ζωγραφική σαν ένα αναγνωρισμένο είδος τέχνης», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «πρακτικά αυτό σημαίνει ότι δημιουργούμε ένα μουσείο που μοιάζει με μουσείο σύγχρονης τέχνης, αλλά μέσα σε αυτό το χώρο εκθέτουμε τη λαϊκή ζωγραφική παράδοση».
Παράλληλα, στο κτίριο θα υπάρχει χώρος με λαογραφικό χαρακτήρα, ένα διόραμα, θα παρουσιάζονται συνεντεύξεις ανθρώπων που σχετίζονται με την τοπική λαϊκή ζωγραφική και θα γίνονται μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα.
Όσον αφορά στο μουσείο ανοικτού τύπου στη θέση Πολυβολείο Ωραιοκάστρου η κ. Παπαδοπούλου είπε ότι η μελέτη ολοκληρώθηκε και πέρασε από το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, ενώ σημείωσε ότι συνεργάστηκε με την ΜΑΘ ΑΕ ΑΟΤΑ. Όπως είπε δημιουργείται ένα τοπόσημο που σχετίζεται με τα κατάλοιπα της πολεμικής διαχρονίας που υπήρχε στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου Ωραιοκάστρου από τον Α΄ ως τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον εμφύλιο πόλεμο. Το Πολυβολείο θα αποτελεί σημείο αναφοράς και έναρξης των διαδρομών του ιστορικού πάρκου που οραματίστηκε να δημιουργήσει στην περιοχή ο δήμαρχος Ωραιοκάστρου, Παντελής Τσακίρης.
Σχετικά με τη σύγχρονη λαογραφική έκθεση Δρυμού η κ. Παπαδοπούλου ανέφερε ότι θα δημιουργηθεί στο νέο πολιτιστικό κτίριο στο Δρυμό, η κατασκευή του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες. «Η έκθεση θα είναι σύγχρονη, ακολουθεί τις επιταγές της νέας μουσειολογίας που θέλει ανοιχτό το μουσείο στην αλληλεπίδραση και της νέας λαογραφίας, η οποία δεν θέλει στατικούς χώρους. Έχουμε ξεφύγει από τη λογική των παλαιών λαογραφικών μουσείων και έχουμε περάσει σε κάτι πολύ πιο φρέσκο. Πόσο μάλλον όταν αυτή η έκθεση θα φιλοξενείται σε ένα νέο χώρο που θα είναι χώρος πολιτιστικών δράσεων», τόνισε η κ. Παπαδοπούλου.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η έκθεση θα έχει έντονο παιδαγωγικό χαρακτήρα, με κείμενα που θα είναι ειδικά προσαρμοσμένα για παιδιά και τοποθετημένα σε ύψος που θα μπορούν να τα διαβάσουν. Επίσης, το λογότυπο της έκθεσης ακολουθεί μουσειολογικό γραφιστικό σχεδιασμό και παράγει σημειολογία, καθώς είναι εμπνευσμένο από τα μοτίβα της παραδοσιακής φορεσιάς του Δρυμού με βάση την οποία έγινε και ο σχεδιασμός συνολικά της έκθεσης.
