Δύο χρόνια έπειτα από την τραγωδία στα Τέμπη, που στέρησε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, το νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ εισάγεται σήμερα στο τραπέζι του υπουργικού συμβουλίου προς συζήτηση.
Για τον ταλαιπωρημένο οργανισμό, στον οποίο διοχετεύτηκαν μεν τεράστια χρηματικά ποσά, αλλά δεν υπήρξε το αναμενόμενο αποτέλεσμα, και στη συνέχεια “επλήγη” από τη δημοσιονομική κρίση που τον απαξίωσε.
Μετά το πολύνεκρο δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 στα Τέμπη, αποκαλύφθηκαν όλες οι σοβαρές ελλείψεις, που, αν είχαν αντιμετωπιστεί, ενδεχομένως να είχαν αποτρέψει το τραγικό γεγονός.
Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, συνοδευόμενο από 17 προτάσεις για τη διασφάλιση της ασφαλούς λειτουργίας των σιδηροδρόμων, αποτυπώνει όσα πρέπει να γίνουν για αυτό το μέσο μαζικής μεταφοράς, που “κουβαλάει” καθημερινά ανθρώπινες ζωές.
Μετά τον τελευταίο ανασχηματισμό, η προσοχή στράφηκε στον νέο υπουργό Μεταφορών Χρίστο Δήμα και στον Κώστα Κυρανάκη, ο οποίος αναλαμβάνει την “καυτή πατάτα” των μεταρρυθμίσεων στον ΟΣΕ.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που παρουσιάζεται σήμερα στους υπουργούς, προβλέπονται τα εξής:
-Η ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας της κυκλοφορίας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο θα έχει την συνολική εποπτεία της κυκλοφορίας. Μάλιστα όλα τα τρένα θα έχουν επάνω τους έναν πομπό που θα μεταδίδει σε πραγματικό χρόνο το στίγμα τους και όλοι οι πολίτες θα μπορούν ανά πάσα στιγμή να βλέπουν την πορεία τους. Επιπλέον, όλες οι εντολές των σταθμαρχών θα καταγράφονται, ώστε να μην χρειάζεται η αναζήτηση των ηχητικών ντοκουμέντων ή των εγγράφων, στην περίπτωση λάθους ή δυστυχήματος.
-Η εκ νέου θεσμοθέτηση της θέσης του προϊσταμένου σταθμάρχη
-Η εταιρική λειτουργία πάνω στο μοντέλο της ΔΕΗ. Με δύο λόγια για τα ανώτερα στελέχη της εταιρίας, οι αμοιβές τους θα εξαιρούνται από το ενιαίο μισθολόγιο, καθώς κρίθηκε ότι κανένα στέλεχος δεν θα πάρει το ρίσκο της ενασχόλησης με έναν φθίνοντα οργανισμό, αν η αμοιβή του δεν είναι ικανοποιητική. Ήδη, αναζητείται μάνατζερ για την θέση.
-Επιτάχυνση διαδικασιών για προσλήψεις, καθώς τα τελευταία 10 χρόνια υπάρχει κύμα φυγής από τον οργανισμό, λόγω συνταξιοδοτήσεων. Στόχος να στελεχωθεί γρήγορα ο οργανισμός, καλύπτοντας τα κενά.
Εξελίξεις και στο ποινικό σκέλος
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με πληροφορίες, ο εφέτης ανακριτής Λάρισας ολοκληρώνει μέρος της έρευνάς του, επικεντρώνοντας σε ποινικές ευθύνες γενικών γραμματέων και άλλων εμπλεκόμενων προσώπων, που λόγω της θέσης τους φέρονται να έχουν συμβάλει στην υπόθεση του δυστυχήματος.
Ο ανακριτής αναμένει επίσης το πόρισμα του ΕΜΠ υπό τον καθηγητή Καρώνη, το οποίο έχει καθυστερήσει, λόγω των νέων στοιχείων που ήρθαν στο φως από τα εγκληματολογικά εργαστήρια σχετικά με το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Επιπλέον, έχει ληφθεί υπόψη και το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, παρά τα κενά και τις ασαφείς εκτιμήσεις που περιλαμβάνει, ειδικά όσον αφορά την πιθανότητα η πυρόσφαιρα να προκλήθηκε από εύφλεκτα υλικά που μετέφερε το εμπορικό τρένο.
Σε περίπτωση που ο ανακριτής εντοπίσει ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων, η δικογραφία θα διαβιβαστεί άμεσα στη Βουλή, με κυβερνητικά στελέχη να τονίζουν πως “η κυβέρνηση δεν θα σταθεί εμπόδιο στην ποινική διερεύνηση ευθυνών πολιτικών προσώπων”.
Πηγή: Politic.gr