Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει η σύνδεση της οδού της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης, γνωστής ως «Ενωτική Σίνδου», με την Εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Έδεσσας (ΕΟ2). Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υπέγραψε τη μελέτη για την κατασκευή του έργου, η ολοκλήρωση του οποίου είναι κομβικής σημασίας για την περιοχή και την ανάπτυξή της.
Η Ενωτική Σίνδου θα βελτιώσει τη σύνδεση της ΒΙΠΕΘ με το εθνικό δίκτυο, θα αυξήσει την οδική ασφάλεια και θα ενισχύσει την ανάπτυξη της περιοχής, καθώς ο δρόμος θα συνδέει την ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι) με τη Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης και την Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης – Έδεσσας.
Τη σύμβαση για τη νέα μελέτη του έργου υπέγραψαν ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας, και ο Διευθύνων Σύμβουλος της αναδόχου εταιρείας. Με τη σχετική μελέτη, προβλέπεται η διαμόρφωση ισόπεδου κόμβου στη συμβολή της Ενωτικής Σίνδου με την ΕΟ2 και η σύνδεσή της με τις τοπικές οδούς της περιοχής με ισόπεδο κόμβο.
Πολλαπλά τα οφέλη
Σύμφωνα με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, από την ολοκλήρωση του έργου θα προκύψουν πολλαπλά οφέλη για την περιοχή. Συγκεκριμένα, θα έχει ως αποτέλεσμα:
-Τη βελτίωση της σύνδεσης της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης με το εθνικό και το διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, καθώς σήμερα όλη η κυκλοφορία της ΒΙΠΕΘ προς βορρά ακολουθεί αναγκαστικά την επαρχιακή οδό 5, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται κυκλοφοριακά προβλήματα και μεγάλες καθυστερήσεις.
-Την αύξηση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο που εξυπηρετεί τη βαριά κυκλοφορία της ΒΙΠΕΘ.
-Τη διατήρηση και υποβοήθηση της αναπτυξιακής πορείας της ΒΙΠΕΘ, στην οποία λειτουργούν βιομηχανικές και βιοτεχνικές μονάδες με σημαντικές εξαγωγές και εγκαταστάσεις logistics που δημιουργούν καθημερινά υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους κυρίως βαρέων οχημάτων.
-Τη μείωση του κόστους κατασκευής του έργου, μέσω της αντικατάστασης του προβλεπόμενου ανισόπεδου κόμβου με ισόπεδο.
Η τροποποίηση στη νέα μελέτη
Για το χρονοδιάγραμμα του έργου και τη σημασία της ολοκλήρωσής του μίλησε ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της ΠΚΜ, Πάρις Μπίλλιας, στην εκπομπή «Μεσημέρι στον Flash», με τους Θεόδωρο Παπαδόπουλο και Γιάννη Χαβιανίδη.
«Ήταν στις προθέσεις της ΠΚΜ να ολοκληρώσει τις μελέτες, με μία επικαιροποίηση, προκειμένου το έργο να είναι λειτουργικό και να μπορεί να ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα. Δυστυχώς, η γραφειοκρατία μάς καθυστέρησε λίγο, καθώς ήλπιζα ότι θα μπορούσαμε να υπογράψουμε τη σύμβαση έξι μήνες νωρίτερα. Παρ’ όλα αυτά, ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία, υπάρχει πλέον ανάδοχος μελετητής και στόχος μας είναι στο τέλος του έτους να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία και στις αρχές του 2023 να προχωρήσουμε στη δημοπράτηση», σημείωσε ο κ. Μπίλλιας, κάνοντας λόγο για ένα πολύ σημαντικό έργο: «Είναι μεγάλη η ταλαιπωρία στην οποία υπόκεινται οι συμπολίτες μας που κινούνται από και προς τη ΒΙΠΕΘ, καθώς και οι κάτοικοι της δυτικής Θεσσαλονίκης, ιδιαιτέρως αυτοί στο Δήμο Χαλκηδόνος».
Μάλιστα, ο Αντιπεριφερειάρχης αναφέρθηκε σε μία σημαντική τροποποίηση σε σχέση με το αρχικό σχέδιο, λέγοντας: «Αρχικά, προβλεπόταν η κατασκευή ενός ανισόπεδου κόμβου. Ωστόσο, επειδή το έργο θα καθυστερούσε πολύ, λόγω των απαλλοτριώσεων, και καθώς όλη η Εθνική Οδός είναι με φωτεινούς σηματοδότες, αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε μία τροποποίηση και να μπει και εκεί φωτεινός σηματοδότης. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσει να ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα όχι μόνο η μελέτη, αλλά και η κατασκευή του έργου, καθώς αυτό είναι το σημαντικό για τους συμπολίτες μας».
Το χρονοδιάγραμμα
Ο κ. Μπίλλιας έκανε ειδική μνεία και στη συνεργασία με το δήμο Χαλκηδόνος, ο οποίος χαιρέτισε θερμά την υπογραφή της μελέτης για την Ενωτική Σίνδου. «Το είχαμε συζητήσει με το δήμαρχο, Σταύρο Αναγνωστόπουλο. Η ολοκλήρωση του έργου ήταν ένα από τα αιτήματα του Δήμου Χαλκηδόνος και ευελπιστούμε ότι στις αρχές του 2023 θα μπορέσουμε να το δημοπρατήσουμε».
Σύμφωνα με τον κ. Μπίλλια, το εν λόγω έργο μπορεί να ολοκληρωθεί σε 18 μήνες από την ολοκλήρωση της μελέτης. «Είναι ένα σχετικό εύκολο έργο. Προβλέπει μία μεγάλη γέφυρα και μία νησίδα που θα υποδεχτεί τους φωτεινούς σηματοδότες, προκειμένου ο δρόμος να δοθεί στην κυκλοφορία. Θεωρώ εφικτό το στόχο των 18 μηνών από την ολοκλήρωση της μελέτης, δηλαδή το να παραδοθεί το έργο σε 2,5 χρόνια από σήμερα», ανέφερε σχετικά.
Το Fly Over
Ο Πάρις Μπίλλιας εξέφρασε την αισιοδοξία του και για το χρόνο ολοκλήρωσης του Fly Over, το οποίο θα «ανακουφίσει» την Περιφερειακή Οδό και κατ’ επέκταση το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. «Ήδη έχει οριστεί προσωρινός ανάδοχος και αυτή τη στιγμή εξετάζονται τα δικαιολογητικά του. Είναι εφικτό εντός του 2022 να έχουν εγκατασταθεί τα πρώτα εργοτάξια. Θα είναι χρόνος ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα και κάτι αντίστοιχο θεωρώ ότι μπορεί να συμβεί και με την ολοκλήρωση του έργου, αναλογικά πάντα και με τις δυσκολίες του έργου», ανέφερε ο Αντιπεριφερειάρχης και εξήγησε τους λόγους για τους οποίους το συγκεκριμένο έργο μπορεί να «τρέξει» χωρίς καθυστερήσεις:
«Θα προχωρήσει γρήγορα, γιατί δεν θα υπάρξουν κοινωνικές αντιδράσεις. Θα προσφέρει στην πόλη της Θεσσαλονίκης, βελτιώνοντας σημαντικά τα κυκλοφοριακά δεδομένα όλου του πολεοδομικού συγκροτήματος. Παράλληλα, το έργο επεμβαίνει ελάχιστα στο Σέιχ Σου, καταλαμβάνοντας μόνο περί τα 50 στρέμματα δάσους, ενώ θα φυτευτούν πολλαπλάσια δέντρα στα σημεία που θα γίνουν οι σήραγγες. Συνεπώς, αποτελεί ένα έργο που και περιβαλλοντικά θα βοηθήσει τη Θεσσαλονίκη. Δεν μπορώ να φανταστώ ποιος λόγος θα μπορούσε να καθυστερήσει το συγκεκριμένο έργο, το οποίο δεν έχει τεχνικές δυσκολίες. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την ολοκλήρωσή του εντός τεσσάρων ετών».
Όπως ανέφερε ο κ. Μπίλλιας, εξάλλου, σημαντικό είναι και το γεγονός ότι το Fly Over δημοπρατήθηκε με τη μέθοδο της σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). «Αυτό σημαίνει, ότι ο ανάδοχος του έργου έχει κίνητρο να ολοκληρώσει το έργο το συντομότερο δυνατόν, προκειμένου να αρχίσει να εισπράττει από το ελληνικό Δημόσιο το συμφωνηθέν τίμημα», εξήγησε.
Το πλάνο για το παραλιακό μέτωπο
Αναφερόμενος στο φιλόδοξο πλάνο της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της ΠΚΜ σημείωσε πως η ανάπλαση, αξιοποίηση και ανάδειξη του παραλιακού μετώπου αποτελεί το μεγαλύτερο έργο που αφορά τη Θεσσαλονίκη και πως το έχουν «αγκαλιάσει» και οι επτά δήμοι που εμπλέκονται.
Σημείωσε ότι η διαδικασία διαβούλευσης έχει τυπικά ολοκληρωθεί, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν δύο δήμοι που ακόμη δεν έχουν στείλει επισήμως τις απόψεις τους: «Παρ’ όλα αυτά, εμείς δεν καθυστερούμε. Ήδη έχουμε ξεκινήσει την επεξεργασία των προτάσεων που έχουν κατατεθεί από τους φορείς και κάποιους πολίτες που ενδιαφέρθηκαν, γιατί στόχος μας είναι στα τέλη του 2022 ή το αργότερο στις αρχές του 2023 να έχει εκδοθεί το προεδρικό διάταγμα, προκειμένου να τρέξουν μετά οι μελέτες και κατόπιν τα έργα αυτού του πολύ φιλόδοξου project».
Η ανάπλαση της ΔΕΘ
Ερωτηθείς για την ανάπλαση της ΔΕΘ, ο κ. Μπίλλιας σημείωσε σε ότι έχει ήδη εκδοθεί το προεδρικό διάταγμα, το οποίο αποτελεί τη θεμέλιο λίθο για την έναρξη των εργασιών. «Θεωρώ ότι οι όποιες αντιδράσεις υπήρχαν, έχουν πλέον εξαντληθεί και απορριφθεί. Τέλειο έργο δεν υπάρχει και σας το λέω ως μηχανικός. Έχουμε μάθει να βρίσκουμε τη βέλτιστη λύση, με βάση το οικονομικό, το περιβαλλοντικό, το κυκλοφοριακό, το πολεοδομικό, το χρόνο ολοκλήρωσης και άλλους παράγοντες, τους οποίους συνυπολογίζεις για να βγάλεις το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα», σημείωσε και πρόσθεσε:
«Στο τέλος της δεκαετίας του 2000, όταν ήμουν στο ΤΕΕ και συμμετείχα σε μία ομάδα εργασίας για το θέμα της ανάπλασης της ΔΕΘ, είχαμε προτείνει τη μεταφορά της Έκθεσης εκτός κέντρου. Ωστόσο, οι εποχές και οι συνθήκες άλλαξαν και αυτή η ευκαιρία χάθηκε για τη Θεσσαλονίκη. Αυτή η ιστορία ανήκει στο παρελθόν και πλέον πρέπει να δούμε μπροστά. Το έργο που θα παραλάβουμε θα είναι πολύ καλύτερο από αυτό που υπάρχει αυτή τη στιγμή στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Θα έχει ένα πάρκο 50 στρεμμάτων και σύγχρονα κτίρια υψηλής αισθητικής αξίας, τα οποία θα αποτελέσουν τα νέα τοπόσημα της πόλης».
*Όπως δημοσιεύτηκε στην έντυπη DELTA press